Weihnachtlicher Waffenstillstand 1914 Soldaten stehen in einer Reihe

Dieses CLIL-Lernpaket beschäftigt sich mit dem Weihnachtsfrieden von 1914 an einigen Abschnitten der Westfront des Ersten Weltkrieges. Es vermittelt Inhalte zum Feldpostwesen und beinhaltet eine kritische Auseinandersetzung mit historischen Inhalten in modernen Werbespots.

FächerCLIL, Geschichte, Politische Bildung und Recht
Erstellt vonMag. Andreas Pichlbauer, HBLFA Francisco Josephinum Wieselburg
Dauer2 UE
Schulstufe10.,11., 12. Schulstufe
KompetenzenHist. Fragekompetenz; Hist. De-Konstruktionskompetenz (kritische Analyse Werbespot)
LernzieleBeispiel für Fraternisierung im Ersten Weltkrieg kennenlernen; Werbefilme mit historischem Inhalt kritisch hinterfragen können
Zusatzinformationen und AnmerkungenLernpaket zum Ausdrucken: Student's version (Word | PDF)
​​​​​​​Teacher's version (Word | PDF​​​​​​​)

Activity 1

Read the chapters "Background“, "Fraternisation“ and "Christmas  1914“ in the following Wikipedia entry: Christmas truce​​​​​​​

Activity 2

Translate the following words into German​​​​​​​

  • ceasefire
  • troops
  • battle
  • burial
  • digging trenches
  • peace initiatives
  • fraternisation
  • lamentable desire
  • Christmas carols
  • no man´s land
  • joint services
  • Boxing Day

Activity 3

Imagine you were a British soldier on these frontlines at Christmas 1914.

Write a postcard to your family or diary entry about your experiences.

Activity 4

Sainsbury´s is one of the largest supermarket chains in the United Kingdom. 2014 at the 100th anniversary of the Christmas Truce from 1914 Sainsbury´s made a Christmas advertisement. This advertisement is not uncontroversial. 

Watch the ad (below) and then take notes to discuss these questions:

  • Is war pictured here glossed over?
  • Is it unethical to make an advertisement with war content?
  • Does the slogan “Christmas is for sharing!” suggest that “Sharing is buying!“